неділя, 17 листопада 2019 р.

День української писемності


9 листопада — День української писемності 

та мови

Це свято було встановлено в нашій країні 9 листопада 1997 
року. Цього ж дня православна церква вшановує пам’ять 
святого преподобного Нестора-літописця.
Преподобний Нестор-літописець — киянин, у віці сімнадцяти 
років прийшов до Києво-Печерської лаври послушником. 
Прийняв його сам засновник монастиря - преподобний 
Феодосій. Молитвою та послухом юний подвижник невдовзі 
перевершив найвидатніших старців. Під час постригу в ченці 
Нестор був удостоєний сану ієродиякона. Книжкова справа 
стала змістом його життя.
Найвизначнішою працею Нестора-літописця є «Повість 
временних літ» — літописне зведення, складене в Києві на 
початку XII століття. Це перша у Київській Русі пам’ятка, в 
якій історія держави показана на широкому тлі світових подій. 
Преподобний Нестор довів розповідь з літописних зведень 
кінця XI століття до 1113 року. Всі наступні літописці лише 
переписували уривки з праць преподобного Нестора,
наслідуючи його, але перевершити так і не змогли. «Повість 
временних літ» була і залишається найвидатнішою пам’яткою 
слов’янської культури. Тому преподобного Нестора-літописця 
можна по праву вважати батьком не лише вітчизняної історії, а
 й словесності.
Упродовж кількох століть український народ привчали до 
думки про нібито «вторинність» української мови, ретельно 
приховуючи від українців величезний масив української  
писемності, історії та культури, яка сягає глибокої давнини й 
нараховує багато тисячоліть. За науковими розвідками 
лінгвістів, мова української народності почала формуватися ще
в VI-IX столітті. Процес унормування загальнонародної
 української мови вчені відносять до ХІІІ-ХІV століття. У різні 
періоди літературна мова української народності поєднувала в 
собі елементи давньоруської писемної мови (Х-ХІІІ ст.), 
українсько-білоруської (ХІV-ХV ст.), слов’яноукраїнської, 
староукраїнської («простої мови»), церковнослов’янської (ХІV-
ХVІІ ст.). Інтенсивне формування нової української мови 
дослідники відносять до другої половини ХVІІІ-ХІХ століть. 
Зачинателем сучасної української літературної мови вважається
 І. П. Котляревський, а основоположником — Т. Г. Шевченко. 
Разом із розвитком писемного слова український народ став
великою нацією, здатною вирішувати питання будь-якої 
складності й ваги.
Ще Вольтер писав, що всі основні європейські мови можна 
вивчити за шість років, а свою рідну мову треба вивчати все 
життя. 
З метою популяризації рідної мови в Україні та з метою 
об’єднання співвітчизників, які мешкають у різних куточках 
нашої держави та за її межами, з 2000 року проводиться 
Всеукраїнський радіодиктант національної єдності. Ця подія 
традиційно була приурочена до Дня української писемності та 
мови  й відбувалася 9 листопада. У 2019 році 9 листопада 
припало на вихідний, у зв’язку з чим вирішили перенести дату
на 8 листопада, п’ятницю, щоб студенти та школярі також 
змогли долучитися до акції.

  • Цього року, як і 12 попередніх, текст диктанту складав і 
  • диктував у прямому ефірі автор шкільних підручників 
  • української мови та літератури, доцент Київського 
  • університету імені Грінченка Олександр Авраменко. Та 
  • нинішнього року було ряд нововведень. Так, наприклад, 
  • перевірити правильність написання диктанту можна було за 15 
  • хвилин після прочитання. Раніше текст радіодиктанту 
  • публікували через два дні, а учасники акції надсилали
  • листами або електронною поштою тексти, їх перевіряли понад 
  • місяць. Щоб узяти участь у конкурсі на найкращу роботу
  • цього року, потрібно було текст радіодиктанту надіслати лише
  • протягом 15 хвилин із моменту закінчення акції і лише на 
  • електронну адресу rd@nrcu.gov.ua.


  • Слід зазначити, що  Олександр Авраменко  вніс у радіодиктант 
  • кілька елементів на перевірку нової редакції чинного 
  • правопису
  • 8 листопада 2019 року до написання радіодиктанту національної 
  • єдності долучилися й ми, учні та працівники Лутищенського 
  • НВК. 



Немає коментарів:

Дописати коментар

  Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів мовно-літературної галузі в закладах загальної середньої освіти...